Sección Sindical CCOO de la UPV

Secció Sindical CCOO

Avantprojecte de Llei orgànica del Sistema Universitari (LOSU)

El Ministeri d’Universitats presenta una nova Llei que redueix la democràcia interna i empitjora l’Educació Superior.

CCOO denuncia que l’avantprojecte de Llei orgànica del Sistema Universitari (LOSU), presentat el 31 d’agost en el Consell de Ministres, no ha sigut consultat (i molt menys negociat) amb els agents socials. El text, amb 107 articles, és molt detallat en alguns apartats i massa vague en uns altres.
La regulació del PDI laboral empitjora notablement amb la nova LOSU:

S’elimina la figura de l’ajudant, limitant les possibilitats d’iniciar una carrera acadèmica exclusivament als contractes de personal investigador en formació.
Desapareix en el text la figura equivalent a l’actual professor contractat doctor (amb contracte indefinit, a temps complet), que queda a la discrecionalitat de la regulació de les comunitats autònomes.
Els professors ajudants doctors accedeixen sense acreditació prèvia (aquesta era una reclamació de CCOO), però manquen de promoció en la seua carrera laboral.
Els canvis en la figura dels professors associats no aporten solucions per a resoldre els problemes de temporalitat, precarietat i falta de promoció actuals. La reducció del màxim de 180 a 120 hores és insuficient.
S’estableixen dues figures ornamentals i graciables, les dels professors visitants i distingits, els únics que no estan sotmesos a cap procés d’avaluació per a la seua contractació.

No obstant això, hem de reconèixer alguns aspectes positius com:

L’augment de mínim de professorat funcionari del 51 al 55% i, sobretot, la reducció de l’ocupació temporal d’un màxim del 40 al 20%.
L’equiparació de la docència i la investigació en els concursos d’accés.
La recuperació de la dedicació docent màxima de 240 hores anterior al decret Wert i l’establiment de 180 hores per als ajudants doctores.
La possibilitat de convocar concursos de trasllats.
La configuració del desenvolupament de la carrera professional del personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis de les universitats.

D’altra banda, es manté el poder omnímode i opac de ANECA, agència que amb la nova LOSU continua sent la vertadera artífex de les polítiques ministerials de professorat, sense que s’establisquen mecanismes per a millorar la seua regulació de forma clara, pública i transparent (actualització de criteris d’avaluació, procediments, agents, etc.).

Text de l’avantprojecte (LOSU).