Sección Sindical CCOO de la UPV

Secció Sindical CCOO

Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball

CCOO reclama una legislació ambiciosa que assegure el dret fonamental a la salut laboral

El sindicat denuncia que la precarietat laboral emmalalteix i mata cada vegada més. L’any 2022 es van comptabilitzar al País Valencià 52.978 accidents de treball, un 5 % més respecte a l’any anterior, i s’hi van produir 77 morts, un 20,3 % més que el 2021.

ccoo

En el marc del Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball, és una responsabilitat sindical ser altaveu de les víctimes i visibilitzar el seu patiment. En aquest sentit, CCOO reivindica més ambició i valentia als governs perquè a l’hora de legislar no prevalguen criteris econòmics sobre els de protecció de la salut i planteja prioritats preventives:

· Acceleració de les transicions digital, demogràfica i ecològica davant l’impacte del canvi climàtic en la seguretat i salut de les persones treballadores constatat, de manera tràgica, el passat estiu.

· Reducció dels límits d’exposició a substàncies tòxiques. El sindicat s’oposa al valor proposat pel Consell Europeu per a l’exposició a l’amiant, perquè és deu vegades superior al recomanat per les persones expertes, i recorda que no hi ha cap valor segur.

· Protecció de la salut mental. La principal causa de mort durant la jornada laboral van ser els infarts i vessaments cerebrals, patologies associades amb l’exposició a riscos psicosocials, que són els menys avaluats en les empreses.

· Avanç cap a una prevenció amb perspectiva de gènere i d’edat, que facilite la conciliació a homes i a dones i feminitze el llistat de patologies i professions del Reial decret de malalties professionals.

En definitiva, CCOO urgeix a enfrontar el repte d’aconseguir que les empreses internalitzen la gestió preventiva i complisquen amb la normativa, acabar amb el transvasament de patologies professionals al Sistema de Seguretat Social i evitar les morts en el treball.

Per a això, el sindicat reclama una Inspecció de Treball reforçada, amb més recursos per a complir amb la seua tasca essencial de vigilància, així com per a la fiscalia especialitzada, perquè incremente la seua actuació en aquells casos en els quals es pose en risc la seguretat i la salut laboral.

Finalment, valora el treball de les delegades i dels delegats de prevenció en les seues empreses, i adverteix que només amb voluntat i esforç de tots els agents implicats serà possible aconseguir entorns de treball segurs i saludables. Sobre aquest tema, CCOO celebra el recent acord aconseguit entre els sindicats, la patronal i l’Administració autonòmica, un pla de xoc per a frenar l’alarmant increment de la sinistralitat greu i mortal.