Negociacions PDI

** VERSIÓN EN CASTELLANO

Reunió amb el Ministre d'Universitats per abordar l'Estatut del PDI

El Ministre d'Universitats va convocar ahir 13 de juliol a la vesprada als Sindicats representatius en el sector universitari (CCOO, UGT, CSIF i CIG) a la primera reunió per al debat sobre l'esborrany de l'Estatut del Personal Docent i Investigador (PDI) i la modificació parcial de la LOU quant a les figures del professorat universitari.

En la reunió, el Ministre no va realitzar una presentació de l'esborrany als participants (el text s'havia fet arribar fa uns dies) sinó que va manifestar que era allí per a prendre notes i escoltar les nostres propostes concretes. La falta d'un model de negociació (més enllà d'una vaga voluntat de diàleg del Ministre) dificulta el procés de negociació de l'Estatut del PDI, i més quan no hi ha voluntat de formalitzar la Mesa d'Universitat.

El Ministre no va contestar cap qüestió plantejada pels Sindicats sobre el significat i conveniència de les figures que vol crear, no va aclarir per a què vol introduir la doble via laboral/funcionarial, no es va abordar què ocorrerà amb les figures de professorat que desapareixen en la nova proposta, no va entrar en qüestions de càrrega docent, ni va respondre a la demanda d'establiment de carrera professional per al professorat universitari. El Ministre tampoc es va pronunciar sobre les necessàries modificacions dels processos d'acreditació, ni va respondre com s'eliminarà la precarietat i temporalitat en l'àmbit de la universitat pública espanyola. Com se'ns va dir al principi de la reunió: el Ministre era allí per a escoltar i prendre notes.

El que sí que va quedar clar és que el Ministeri no contempla el desenvolupament de la carrera horitzontal, ni la modificació del Reial decret de Retribucions del professorat universitari que data de l'any 1989.

En la reunió es va indicar que el Ministeri acompanyarà a aquest projecte d'una proposta econòmica i que es parlarà de modificació de la taxa de reposició, però encara no tenim constància d'això. En definitiva, encara que de la premsa i les xarxes socials es poguera extraure la idea que el Ministeri pretén posar fi a la precarietat en la universitat, la veritat és que aquest esborrany desregula les condicions laborals del professorat universitari i sembla *precarizar encara més les figures del Personal Docent i Investigador. Per a CCOO és fonamental que es parle de la carrera professional del PDI, i que s'establisquen plans específics per a posar fi a la precarietat.

El Ministre ha convocat una nova reunió el dia 31 de juliol. A més d'una presentació del projecte, demandem al Ministre que canvie el format actual de converses i esperem que en aquesta reunió es puga consensuar un catàleg de temes a tractar, una metodologia de treball i un calendari per a això.

CCOO ha manifestat el seu rebuig a l'esborrany de l'Estatut del PDI de moment triat i pel seu contingut, ja que els seus efectes *desregularizadores, sumats a l'efecte del decret *Wert (que no es vol derogar) i la taxa de reposició, tots dos plenament vigents, ABOQUEN A les PLANTILLES DE LA UNIVERSITAT PÚBLICA ESPANYOLA A l'EMPITJORAMENT DE LES SEUES CONDICIONS DE TREBALL.

Som universitat pública

Atenció a l´afiliació.

CCOO, primer sindicat a Espanya
CCOO ha aconseguit 96.249 delegats/as, el 35,7% del total, en les eleccions sindicals celebrades en empreses privades i en les Administracions Públiques.

Afilia't CCOO :

CCOO rebutja el document realitzat pel Ministeri d'Universitats sobre la modificació de la LOU i la proposta d'Estatut del Personal Docent i Investigador (EPDI) i sol·licita la seua retirada

CCOO considera que l'esborrany de EPDI presenta problemes tant de forma com de fons, amb contingut incomplets.

Per a començar, el moment és inadequat lloc que la universitat espanyola, després del confinament del COVID 19, està acabant el curs acadèmic de manera no presencial, sense possibilitat de debatre àmpliament les modificacions proposades. Més tenint en compte que el començament de curs es presenta igual d'incert que el que hem deixat arrere.

CCOO reclama al Ministeri d'Universitats serietat i rigorositat per a tractar el futur de la Universitat Espanyola i els canvis i reformes que necessita.

El Ministeri llança propostes sense presentar prèviament una anàlisi detallada de la situació actual de la Universitat Pública espanyola. Si l'objectiu és avançar cap a un model d'universitat del futur es requereix analitzar primer i legislar després. Qualsevol norma que es presente no tindrà èxit si la comunitat universitària no la fa pròpia.

Aquest esborrany no aborda el finançament de les universitats públiques que encara pateixen les conseqüències de les retallades de la crisi de 2009 i els pressupostos de la qual encara estan lluny dels nivells de finançament aconseguits prèviament. Si no es parla dels pressupostos de les universitats, qualsevol reforma legislativa queda buida de contingut.

L'esborrany estableix criteris i requisits completament diferents per al professorat de les universitats públiques i privades. I aquest maltractament a la Universitat Pública no s'entén d'un Ministeri que hauria de tenir un pla ampli i un model d'Educació Superior que garantisca la igualtat d'oportunitats de totes i tots els ciutadans.

La proposta del Ministeri no contempla l'eliminació de les taxes de reposició pel que la multiplicació de noves figures de professorat acaba sent un intent de legislar en buit a esquena de la realitat de la universitat espanyola si les places no es poden convocar per falta de finançament i de possibilitat legal en les Universitats Públiques.

CCOO emplaça una vegada més al Ministeri al fet que convoque la Mesa de negociació d'Universitats amb els agents socials, amb un calendari i una temàtica de reunions per a acordar els aspectes que han de ser modificats. A l'espera d'aquest procés negociador, CCOO realitzarà una anàlisi detallada de la proposta presentada.

CCOO considera que temes tan seriosos com la modificació de la Llei orgànica d'Universitats amb una remodelació tan àmplia de l'estructura del professorat o el propi canvi de model d'universitat no ha de tractar-se d'una forma tan frívola i trivial, precipitada i d'esquena a la comunitat universitària. CCOO no entén com el Ministeri pretén despatxar una reforma de tal calat amb un parell de reunions i una suposada aportació de suggeriments.

També està absent en l'esborrany presentat el paper de la universitat en el desenvolupament de la ciència a Espanya. La major part de la ciència en l'estat espanyol es realitza als campus universitaris, però les investigadores i investigadors no es veuen reflectits en la normativa proposada.

CCOO vol posar en valor el nostre sistema universitari i el treball dels seus professionals que han sostingut a la institució malgrat les manques i les adversitats. La universitat pública és un pilar fonamental en l'avanç social, econòmic i científic del nostre país, i el text presentat no aporta res respecte al seu futur.

CCOO li diu al Ministre d'Universitats “AIXÍ NO” i que les seues propostes no resolen cap problema, sinó que agreugen i cronifican els més apressants, com són la precarietat d'una part cada vegada més important de la plantilla o un finançament insuficient. Reclamem l'obertura d'un procés negociador per a solucionar els problemes de la universitat pública.

Secretaría de Universidad e Investigación de FE CCOO
Ramírez de Arellano, 19, 4ª planta
Teléf. 91 540 92 03
www.fe.ccoo.es
Afiliada a la Internacional de la Educación (IE) y Al Comité Sindical Europeo de la Educación (CSEE)

CCOO, primer sindicat a Espanya
Amb aquests resultats, CCOO revalida la seua condició de primer sindicat del nostre país, ho és des dels anys 90, amb una diferència de 8.051 representants sobre el segon sindicat.

Afilia't CCOO :

CCOO rechaza el documento realizado por el Ministerio de Universidades sobre la modificación de la LOU y la propuesta de Estatuto del Personal Docente e Investigador (EPDI) y solicita su retirada

CCOO considera que el borrador de EPDI presenta problemas tanto de forma como de fondo, con contenido incompletos.

2020 06 18 reincorporacion al trabajo 07

Para empezar, el momento es inadecuado puesto que la universidad española, tras el confinamiento del COVID 19, está acabando el curso académico de modo no presencial, sin posibilidad de debatir ampliamente las modificaciones propuestas. Más teniendo en cuenta que el comienzo de curso se presenta igual de incierto que el que hemos dejado atrás.

CCOO reclama al Ministerio de Universidades seriedad y rigurosidad para tratar el futuro de la Universidad Española y los cambios y reformas que necesita.

El Ministerio lanza propuestas sin presentar previamente un análisis detallado de la situación actual de la Universidad Pública española. Si el objetivo es avanzar hacia un modelo de universidad del futuro se precisa analizar primero y legislar después. Cualquier norma que se presente no tendrá éxito si la comunidad universitaria no la hace propia.

Este borrador no aborda la financiación de las universidades públicas que aún sufren las consecuencias de los recortes de la crisis de 2009 y cuyos presupuestos todavía están lejos de los niveles de financiación alcanzados previamente. Si no se habla de los presupuestos de las universidades, cualquier reforma legislativa queda vacía de contenido.

El borrador sorprendentemente pretende la desregulación total de las plantillas de PDI de las universidades públicas con la proliferación de diversas figuras laborales, y ahonda en una universidad elitista para unos pocos con la precarización mantenida en el tiempo e incluso ampliada de los colectivos de PDI temporales más vulnerables y que comprenden desde los jóvenes investigadores en formación, hasta ayudantes doctores, contratados doctores interinos, visitantes, profesores asociados, sustitutos interinos,… En ningún caso se aborda el diseño de una carrera profesional para el profesorado universitario. La universidad pública española necesita un plan específico para acabar con la precariedad.

El borrador establece criterios y requisitos completamente diferentes para el profesorado de las universidades públicas y privadas. Y este maltrato a la Universidad Pública no se entiende de un Ministerio que debería tener un plan amplio y un modelo de Educación Superior que garantice la igualdad de oportunidades de todas y todos los ciudadanos.

La propuesta del Ministerio no contempla la eliminación de las tasas de reposición por lo que la multiplicación de nuevas figuras de profesorado acaba siendo un intento de legislar en vacío a espaldas de la realidad de la universidad española si las plazas no se pueden convocar por falta de financiación y de posibilidad legal en las Universidades Públicas.

CCOO emplaza una vez más al Ministerio a que convoque la Mesa de negociación de Universidades con los agentes sociales, con un calendario y una temática de reuniones para acordar los aspectos que deben ser modificados. A la espera de este proceso negociador, CCOO realizará un análisis detallado de la propuesta presentada.

CCOO considera que temas tan serios como la modificación de la Ley Orgánica de Universidades con una remodelación tan amplia de la estructura del profesorado o el propio cambio de modelo de universidad no debe tratarse de una forma tan frívola y trivial, apresurada y de espaldas a la comunidad universitaria. CCOO no entiende cómo el Ministerio pretende despachar una reforma de tal calado con un par de reuniones y una supuesta aportación de sugerencias.

También está ausente en el borrador presentado el papel de la universidad en el desarrollo de la ciencia en España. La mayor parte de la ciencia en el estado español se realiza en los campus universitarios, pero las investigadoras e investigadores no se ven reflejados en la normativa propuesta.

CCOO quiere poner en valor nuestro sistema universitario y el trabajo de sus profesionales que han sostenido a la institución a pesar de las carencias y las adversidades. La universidad pública es un pilar fundamental en el avance social, económico y científico de nuestro país, y el texto presentado no aporta nada respecto a su futuro.

CCOO le dice al Ministro de Universidades “ASÍ NO” y que sus propuestas no resuelven ningún problema, sino que agravan y cronifican los más acuciantes, como son la precariedad de una parte cada vez más importante de la plantilla o una financiación insuficiente. Reclamamos la apertura de un proceso negociador para solucionar los problemas de la universidad pública.

Secretaría de Universidad e Investigación de FE CCOO
Ramírez de Arellano, 19, 4ª planta
Teléf. 91 540 92 03
www.fe.ccoo.es

Afilia't CCOO :

VERSIÓN EN CASTELLANO (aquí)

CCOO critica l'improvisat esborrany d'Estatut del professorat universitari.

El Ministeri d'Universitats ha presentat un esborrany d'Estatut del PDI en el moment equivocat, sense una anàlisi real de la situació de la Universitat pública i, per tant, sense mesures de calat que, lluny d'enfortir l'Ensenyament Superior, l'afeblirien encara més.

El Ministeri d'Universitats ha presentat un esborrany d'Estatut del PDI en el moment equivocat, segons FECCOO

La Federació d'Ensenyament de CCOO considera que el Ministeri d'Universitats s'equivoca en el fons i en la forma de l'esborrany d'Estatut del Personal Docent i Investigador (PDI). El sindicat no entén que aquesta siga la manera d'abordar la reforma que la Universitat necessita.

Sense entrar en els detalls del seu contingut, que requereixen d'una valoració més detallada, CCOO critica els següents aspectes del document:

1. No reflecteix la realitat de l'empobriment financer de les universitats, l'autonomia universitària, les generacions perdudes d'investigadors i l'afebliment de l'Ensenyament Superior com a servei públic enfront de l'enfortida oferta privada.

2. L'esborrany és, en realitat, una reforma camuflada de la Llei orgànica d'Universitats (LOU) que només satisfà el debat estèril de corredor, però que tanca reformes estructurals serioses de la manera en la qual s'estructuraria la Universitat pública, i es fa d'esquena a la negociació, amb presses i en un moment en què la comunitat universitària s'enfronta, en poc més d'un mes, a una nova situació d'incertesa i abandó.

3. Abundant en una anàlisi realista de la Universitat pública, aquesta ha sigut sotmesa a nivells extrems d'exigència sense contrapartides pressupostàries. Sigues quals foren les reformes per escometre, no poden fer-se de nou a cost zero, es precisa d'un finançament seriós que garantisca el manteniment de l'Educació Superior i de la investigació que es realitza en les universitats públiques. L'aposta per l'educació i la ciència hauria de ser prioritària per a evitar els nivells actuals de desigualtat derivats de les diferents polítiques educatives dutes a terme en les CC.AA.

4. El Ministeri presenta una reforma atenent la seua pròpia agenda, sense considerar els problemes reals de la Universitat pública a un mes vist del retorn a les aules. No és el moment. En plena desescalada, amb rebrots de contagis i incertesa sobre el final dels contagis i a les portes de les vacances d'estiu, la presentació d'un esborrany d'aquestes característiques ignora de facto el debat seriós i serè que requereix una institució com és la universitària. A CCOO li importa la universitat i està disposada a dedicar tot el seu esforç perquè isquem d'aquesta situació de crisi sanitària enfortits, no dividits, enfrontats o abandonats pel Ministeri.

5. Per si no fos prou, aquest esborrany es presenta abans que es forme la Mesa Sectorial de Negociació d'Universitats, sol·licitada fa temps conjuntament per tots els sindicats. La mateixa s'ha planificat en dues reunions, una de consulta al juliol i una altra de negociació al setembre, sessions totalment insuficients per a abordar amb serietat un document d'aquesta importància. De no respectar-se els temps per a la reflexió i el debat, faria l'efecte que el Ministeri d'Universitats mancada al principi bàsic de bona fe que es requereix en la negociació col·lectiva i que, no obstant això, s'observa en altres ministeris.

En els pròxims dies CCOO valorarà aspectes més detallats del seu contingut, però advertim que aquesta proposta planteja una evident desregulació de les condicions de treball i contractació del personal docent universitari en eliminar acreditacions en algunes figures contractuals, i modificar o suprimir altres sense justificació, sense oferir passarel·les o plans de transformació. S'augmenta el nivell de precarització en les universitats en reduir les exigències d'estabilitat i es creen dualidades sense motivar (la mateixa figura en modalitat funcionari o laboral) i sense raonar les condicions que diferencien unes d'unes altres.

A més, de manera incomprensible el Ministeri d'Universitats oblida incloure la carrera horitzontal que ja va ser pactada en l'esborrany de 2010 perquè era d'obligat compliment legal, i presenta un disseny de promoció interna restrictiu i incorrecte, totalment diferent al que té la resta del personal de les administracions públiques.

Tampoc ofereix una solució clara i eficaç per al problema generat per l'excessiva contractació de professorat associat, en moltes ocasions en frau de llei, i es prescindeix totalment del personal investigador com si no existira, quan suposa entre el 10% i 20% de les plantilles de PDI universitàries i constitueixen l'element fonamental per a la renovació i rejoveniment de les nostres universitats.

La Federació d'Ensenyament de CCOO espera que el Ministeri d'Universitats reconsidere el seu esborrany d'Estatut de PDI i reforma de la LOU, retardant les consultes i negociació a un moment més oportú i amb un document complet. En qualsevol cas, ha de fugir-se de la improvisació, supeditant qualsevol iniciativa a una anàlisi prèvia de les necessitats en les universitats espanyoles.

Afilia't CCOO :

CCOO critica el improvisado borrador de Estatuto del profesorado universitario

El Ministerio de Universidades ha presentado un borrador de Estatuto del PDI en el momento equivocado, sin un análisis real de la situación de la Universidad pública y, por tanto, sin medidas de calado que, lejos de fortalecer la Enseñanza Superior, la debilitarían aún más.

El Ministerio de Universidades ha presentado un borrador de Estatuto del PDI en el momento equivocado, según FECCOO

La Federación de Enseñanza de CCOO considera que el Ministerio de Universidades se equivoca en el fondo y en la forma del borrador de Estatuto del Personal Docente e Investigador (PDI). El sindicato no entiende que esta sea la manera de abordar la reforma que la Universidad necesita.

Sin entrar en los pormenores de su contenido, que requieren de una valoración más detallada, CCOO critica los siguientes aspectos del documento:

1. No refleja la realidad del empobrecimiento financiero de las universidades, la autonomía universitaria, las generaciones perdidas de investigadores y el debilitamiento de la Enseñanza Superior como servicio público frente a la fortalecida oferta privada.

2. El borrador es, en realidad, una reforma camuflada de la Ley Orgánica de Universidades (LOU) que solo satisface el debate estéril de pasillo, pero que encierra reformas estructurales serias de la manera en la que se estructuraría la Universidad pública, y se hace de espaldas a la negociación, con prisas y en un momento en que la comunidad universitaria se enfrenta, en poco más de un mes, a una nueva situación de incertidumbre y abandono.

3. Abundando en un análisis realista de la Universidad pública, esta ha sido sometida a niveles extremos de exigencia sin contrapartidas presupuestarias. Seas cuales fueran las reformas por acometer, no pueden hacerse de nuevo a coste cero, se precisa de una financiación seria que garantice el mantenimiento de la Educación Superior y de la investigación que se realiza en las universidades públicas. La apuesta por la educación y la ciencia debería ser prioritaria para evitar los niveles actuales de desigualdad derivados de las diferentes políticas educativas llevadas a cabo en las CC. AA.

4. El Ministerio presenta una reforma atendiendo a su propia agenda, sin considerar los problemas reales de la Universidad pública a un mes visto del retorno a las aulas. No es el momento. En plena desescalada, con rebrotes de contagios e incertidumbre sobre el final de los contagios y a las puertas de las vacaciones de verano, la presentación de un borrador de estas características ignora de facto el debate serio y sereno que requiere una institución como es la universitaria. A CCOO le importa la universidad y está dispuesta a dedicar todo su esfuerzo para que salgamos de esta situación de crisis sanitaria fortalecidos, no divididos, enfrentados o abandonados por el Ministerio.

5. Por si fuera poco, este borrador se presenta antes de que se forme la Mesa Sectorial de Negociación de Universidades, solicitada hace tiempo conjuntamente por todos los sindicatos. La misma se ha planificado en dos reuniones, una de consulta en julio y otra de negociación en septiembre, sesiones totalmente insuficientes para abordar con seriedad un documento de esta importancia. De no respetarse los tiempos para la reflexión y el debate, daría la impresión de que el Ministerio de Universidades falta al principio básico de buena fe que se requiere en la negociación colectiva y que, sin embargo, se observa en otros ministerios.

En los próximos días CCOO valorará aspectos más detallados de su contenido, pero advertimos que esta propuesta plantea una evidente desregulación de las condiciones de trabajo y contratación del personal docente universitario al eliminar acreditaciones en algunas figuras contractuales, y modificar o suprimir otras sin justificación, sin ofrecer pasarelas o planes de transformación. Se aumenta el nivel de precarización en las universidades al reducir las exigencias de estabilidad y se crean dualidades sin motivar (la misma figura en modalidad funcionario o laboral) y sin razonar las condiciones que diferencian unas de otras.

Además, de manera incomprensible el Ministerio de Universidades olvida incluir la carrera horizontal que ya fue pactada en el borrador de 2010 porque era de obligado cumplimiento legal, y presenta un diseño de promoción interna restrictivo e incorrecto, totalmente diferente al que tiene el resto del personal de las administraciones públicas.

Tampoco ofrece una solución clara y eficaz para el problema generado por la excesiva contratación de profesorado asociado, en muchas ocasiones en fraude de ley, y se prescinde totalmente del personal investigador como si no existiera, cuando supone entre el 10% y 20% de las plantillas de PDI universitarias y constituyen el elemento fundamental para la renovación y rejuvenecimiento de nuestras universidades.

La Federación de Enseñanza de CCOO espera que el Ministerio de Universidades reconsidere su borrador de Estatuto de PDI y reforma de la LOU, retrasando las consultas y negociación a un momento más oportuno y con un documento completo. En cualquier caso, debe huirse de la improvisación, supeditando cualquier iniciativa a un análisis previo de las necesidades en las universidades españolas.

Els drets es conquisten i es defensen

Oferta de cursos en línea para el PAS laboral, PAS funcionario de universidad, docentes, opositores, interinos y personas desempleadas.

Serveis per a l'afiliació de CCOO.

Atenció a l´afiliació.

Subcategories