
«Las 6 de La Suiza»
octubre 8, 2025
Aprèn a analitzar els teus contractes de treball
octubre 8, 2025Sol·licitem la retirada de l’esborrany del Projecte de Reial decret pel qual s’estableixen els àmbits de coneixement a l’efecte de l’adscripció dels llocs de treball del professorat universitari i les especialitats a l’efecte de l’establiment dels perfils dels concursos de les places de professorat universitari de les universitats públiques per considerar que el text, en la seua redacció actual, no es troba prou madur ni consolidat per a la seua aprovació definitiva.
Se sol·licita la constitució d’una comissió mixta entre el Ministeri, ANECA, CNEAI, representants de les universitats i agents socials per a garantir la coherència del sistema.
Es detalla a continuació els aspectes que avalen la sol·licitud de retirada:
* El projecte no defineix amb claredat la relació entre especialitats i àmbits de coneixement, la qual cosa pot provocar interpretacions dispars entre universitats, dificultar la mobilitat del professorat i generar desigualtats en els concursos.
* L’obligació de definir les places exclusivament amb una o diverses especialitats tancades, sense possibilitat de perfilat addicional, pot limitar la capacitat de les universitats per a definir perfils ajustats a les seues necessitats docents i investigadores, perjudicar la captació de talent en àrees emergents o interdisciplinàries, i generar inseguretat jurídica en dependre exclusivament del judici de les comissions de selecció l’adequació dels mèrits acreditats pels candidats.
* No es contempla una articulació clara ni operativa amb els sistemes estatals d’avaluació del professorat universitari, en particular amb els processos d’acreditació gestionats per ANECA (programa ACADÈMIA) i l’avaluació de sexennis d’investigació (CNEAI), de manera que es garantisca la coherència del sistema i es protegisca l’equitat en el desenvolupament professional del professorat universitari. És imprescindible una revisió coordinada que garantisca la coherència normativa i l’equitat en els processos d’avaluació.
* Impacte negatiu sobre el professorat interdisciplinari o multidisciplinari. El nou sistema no contempla mecanismes específics per a reconèixer trajectòries acadèmiques que es desenvolupen en la intersecció de diversos àmbits o especialitats, adscriure places o mèrits a més d’un àmbit de manera flexible, ni garantir l’equitat en l’avaluació de perfils híbrids.
* El nou model no garanteix que l’especialitat amb la qual s’accedeix a una plaça quede registrada ni vinculada explícitament al lloc de treball. Aquesta falta de traçabilitat pot provocar que docents no especialitzats impartisquen matèries fora de la seua especialitat, generant disfuncions en l’assignació docent per part dels departaments. Addicionalment, l’adscripció de les places únicament a àmbits de coneixement, generals, pot dificultar la detecció de mancances de professorat en determinades especialitats, al no quedar aquestes reflectides de manera explícita en la relació de llocs de treball.
* Encara que el text esmenta la consulta a universitats i associacions, no s’han publicat els criteris seguits per a la definició dels àmbits i especialitats.
* La implementació del nou sistema suposa una càrrega administrativa significativa per a les universitats, sense que s’acompanye d’eines, guies o recursos que faciliten la transició.
* Fragmentació institucional i conflictes: cada universitat pot fer interpretacions diferents, dificultant la coherència del sistema i generant tensions internes i conflictes pel control d’especialitats ambigües.
* Falta d’adaptació futura: la modificació d’especialitats per Ordre Ministerial pot limitar la incorporació de noves disciplines.






